بابک اسماعیلی


زلف سخن

First Page English Weblog Weblog Archives About me Contact me Photo Blog

جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۸٦


در علوم ارتباطات این یک اصل است که اگر گزاره‌ی نادرستی یکی دوبار بیان شود، مخاطب آن را نمی‌پذیرد، ولی چنانچه همین گزاره‌ی نادرست طی مدت زمان طولانی تکرار گردد، بسیاری از مخاطبان خواهند پنداشت که این گزاره درست است و این شگرد، مدت زمان بس طولانی است که از سوی رسانه‌های بزرگ متعلق به لابی پرقدرت رسانه‌ای صهیونیست در مورد قدس، سومین مکان مقدس مسلمانان به کار گرفته شده است و آن جا انداختن تصویر مسجد قبة‌الصخره به جای مسجدالاقصی است.
اکنون نه تنها مردم کشورهای دوردست و غیر مسلمان، بلکه بسیاری از مسلمانان نیز تصویر مسجد قبة‌الصخره را با قدس اشتباه می‌گیرند و این اشتباه در مقالات ژورنالیستی، کتاب‌ها و حتی رسانه‌های کشورهای پیشرو در مقابله با امپریالیست و صهیونیست نیز دیده می‌شود. نمونه این مطلب را می‌توان در رسانه‌های دیداری
کشورهای عربی و غیر عربی و حتی سیمای جمهوری اسلامی ایران آشکارا دید.تصویر نخست؛ «مسجد قبة الصخره» در نزدیکی قدس و تصویر دوم «مسجد الاقصی» محل معراج پیامبر بزرگ اسلام.
مسجد الاقصی مکانی است که رسول گرامی اسلام از آنجا به معراج رفته است و نخستین قبله‌گاه مسلمانان جهان بوده و به همین دلیل جایگاه ویژه‌ای نزد مسلمانان دارد. این مکان به همراه فلسطین و شهر بیت‌المقدس در زمان خلیفه‌ی دوم، عمر، توسط مسلمانان فتح و مرمت گردید و سپس سال‌ها به دست مسیحیان افتاد و جنگ‌های پی در پی و طولانی «صلاح‌الدین ایوبی» نیز به خاطر آزادسازی مسجد الاقصی صورت گرفت که سرانجامش آزادسازی قدس به وسیله‌ی مسلمانان و انتقال منبر معروف از یمن به داخل این مسجد بود. اما این پایان کار نبود. در قرن بیستم (سال 1967) آتش سوزی عمدی از سوی صهیونیست‌ها در مسجد الاقصی رخ داد. در سال 2000 میلادی، فلسطینیان شاهد ورود آریل شارون، نخست وزیر پیشین رژیم اسرائیل به داخل حرم مسجد‌الاقصی بودند که این امر آغاز «انتفاضه‌ الاقصی» فلسطینیان را در بر داشت. ولی در تمامی این دوران، رسانه‌های دیداری و نوشتاری، تصاویری از مسجد قبة‌الصخره را به جای مسجد‌الاقصی منعکس کردند تا ذهن جهانیان را با این شگرد ارتباطی_تبلیغاتی منحرف سازند و متاسفانه این چنین نیز گردید و امروزه  پس از گذشت 59 سال از اشغال نامشروع صهیونیست‌ها بر فلسطین، تصویر مسجد قبةالصخره به جای مسجد‌الاقصی چنان بر ذهن جهانیان و خصوصا مسلمانان نقش بسته است که در مقابل شنیدن این واقعیت تلخ حیرت زده می‌شوند و گاه ناخودآگاه مقاومت می‌کنند.
همانگونه که در تصویر می‌بینید، این مسجد چند ضلعی آبی رنگ با گنبد طلایی، مسجد قبة‌الصخره است، در حالیکه مسجد‌الاقصی که در نزدیکی قبة‌الصخره قرار دارد، بزرگتر آز آن است و رواق‌ها و حجره‌های متعددی در اطراف خود دارد و گنبدش نیز تیره رنگ است.
دو ماه پیش، زمانی که رژیم اسرائیل دست به تخریب «باب المغاربه» و دیگر اماکن متصل به مسجد‌الاقصی زد و در پی آن با واکنش خشمناک جهان اسلام روبه‌رو گردید، این رژیم نامشروع به همراه رسانه‌های قدرتمند جهانی که در اختیار دارد هر روز تصویر مسجد قبة‌الصخره را نمایش دادند و اعلام می‌کردند که هیچ آسیبی متوجه مسجد الاقصی نیست و همین شگرد سبب گردید تا بسیاری از مخاطبان(حتی مسلمانان) را در برابر اعتراض فلسطینیان به شک و تردید اندازد. در این میان رسانه‌های معروف عربی چون «الجزیره»؛ «العربیه»؛ «
MBC» و دیگر رسانه هایی از این دست نیز خواسته  یا ناخواسته تصویر مسجد «قبةالصخره» را به جای «مسجد الاقصی» نمایش دادند و مخاطبان عمدتا مسلمان خود را دچار تردید کردند و این داستان همچنان ادامه دارد و هم اکنون نیز بسیاری از مسلمانان این دو را اشتباها به جای هم می‌گیرند.
در کشور خودمان ایران نیز سیمای جمهوری اسلامی و مهم‌تر از آن سیمای برون‌مرزی جمهوری اسلامی با شبکه های قدرتمندی چون «العالم» اشتباها در همسویی با شگرد ارتباطی_تبلیغاتی صهیونیست‌ها در اخبار، تفاسیر و حتی ویدئوکلیپ‌های خود این اشتباه نابخشودنی را هر روز تکرار کرده و همچنان می‌کنند.
حال ضروری به نظر می‌رسد که با توجه به اهمیت و جایگاه استراتژیک مسجد‌الاقصی برای جهان اسلام، تمامی مسلمانان، به ویژه اندیشمندان، نخبگان ارتباطی، روزنامه نگاران و سیاستمداران با رویکردی تازه و هماهنگ به اتحادی نو برسند  تا لابی پرقدرت اما پوشالی صهیونیست در ورای این ذهنیت نادرست حاکم بر کشورهای اسلامی در مورد تصویر مسجد‌الاقصی، آسیبی را متوجه‌ی این مکان مقدس نکند.

 

   
 
 ساقه‌ی شکسته‌ی یاس
   به یاد پهلوی شکسته‌ی بزرگ بانوی بی‌مزارم ...


بر حاشیه برگ شقایق بنویسید/ گل تاب فشار در و دیوار ندارد...

در مهتاب، به دنبال شبتاب، بی‌تاب افکار نمناک را از پس دیده می‌گذرانم و در خزان دل، باران بی‌منت احساس را با چشمانی بهاری، سرشار از رایحه‌ی یاس و شکسته‌دل از ساقه‌ی شکسته‌ی یاس در کنار مزار یاس نشسته بر خاک می‌یابم و بر تسبیح ذکر، فرشتگان با نگاه غبطه‌آمیز خود، پروانه‌وار بر گرد بارگاه گمشده‌ی یاس فرود می‌آیند و دامنشان را در تربت یاس غرق می‌کنند و از انتها به ابتدا می‌آیند و عارفانه پای در این مسیر می‌گذارند و زیر پایم را جاپایی می‌نهند تا به ساحلی خونیین قدم گذارم و از آنجا به دل شکسته‌ی مردی می‌رسم که امواج خونین دلش به یاد صورت سرخ یاس، سیلی بر صخره‌ی احساس می‌زنند و در آن‌سوتر، آتشفشانی صبور را بر پرده‌ی چشمم از دیده می‌گذرانم که خاکستر عشق بر روی خود می‌ریزد و باران مهر بر باغچه‌ی کوچک یاس و امید زندگی را با آزاد کردن آواز عشق که در زیر ماتم خفته، بر گوش غنچه‌های نوشکفته‌ی یاس فریاد می‌زند و همچو مرهمی بر دل شکسته‌شان تزریق می‌کند.
رقصِ عقربه‌ها در صفحه‌ی زمان، پایم را در این راه پُر سوز و گداز به حرکت وا می‌دارد و امید رسیدن به ساحل دوستی، گوش دیده را برای درک نغمه‌ها، سازها و احساس‌ها تیزتر و بیناتر می‌سازد و همین امید، مرا بر آن می‌دارد تا گامم را محکمتر بردارم و به جای شنیدن و دیدن صحبت‌ها بر فراز چهره‌ها، نغمه‌ی غریبانه ولی صادقانه‌ی چشم آنها و ساز اعتراف قلب انسانهای آسفالت‌نشین را نظاره‌گر باشم و در عوض چیدن موانع اسارت و مصالح علائق بر خلاقیت ذهنم، این دیوار پوسیده را با تیشه‌ی فرهاد در هم شکنم و نغمه‌ی شکستن آن را به گوش شیرین هدیه کنم و پرنده‌ی خفته‌ی خلاقیت را با پاشیدن گلاب بر رخش، بیدار سازم. (1)


پی نوشت‌:

(1)
ساقه‌ی شکسته‌ی یاس، 
از مجموعه‌‌ی ناکجا در ناکجاآباد.

 

[ ٢:۱٧ ‎ق.ظ ]   [ بابک اسماعیلی ]   [ لینک مطلب

موضوع نوشتار: سیاست و موضوع نوشتار: صهیونیست



[ Home | Archives | E-mail ]


POWERED BY
PERSIANBLOG


  RSS 2.0  

 

 

Copyright © 2004-2007 Babak Esmaeili. All rights reserved. Design by Zolfesokhan
NOTICE: May not be duplicated or distributed in any form unless with prior consent.
 

تمام حقوق مربوط به ا‌ین صفحه، متعلق به بابک اسماعیلی  است. هرگونه برداشت و بازنشر نوشته‌های ا‌ین صفحه منوط به در‌یافت اجازه از صاحب ا‌ین تارنما می باشد.